Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1.Commissie Ruimte en Economie

dinsdag 11 mei 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
N. Hauet
Toelichting

Deze vergadering vindt digitaal plaats. U kunt de vergadering volgen via de livestream op de website van de gemeente.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0.1

  2. 1
    Opening door de voorzitter, mevrouw N. Hauet
  3. 3
    Mededelingen van het college
  4. 4

    Portefeuillehouder: W.B. Alink-Scheltema
    De behandeling is gericht op het vaststellen van de beleidsnota ‘Van Afval naar grondstoffenbeleid’ en te kiezen voor nascheiding van de PMD fractie uit het restaf-val door een scheidingsinstallatie.
    Ook wordt gevraagd inzameling van restafval door middel van het eenmaal per twee weken inzamelen van minicontainers bij laagbouwwoningen en ondergrondse restafvalcontainers bij hoogbouw en te kiezen voor het toepassen van container-managementsysteem (CMS) om de afvalscheiding te verbeteren, de rechtvaardig-heid te waarborgen en de kosten te beheersen.
    Ook wordt gevraagd de afvalscheiding te verbeteren door GFT in de zomerperiode wekelijks in te zamelen en de inzameling van OPK uit te breiden met verzamel-containers op centrale punten.
    Daarnaast wordt gevraagd de incidentele projectkosten ten laste te brengen van de algemene middelen en de begroting 2021 hierop aan te passen bij de 1e bestuurs-rapportage 2021 en de afvalstoffenheffing per 1 januari 2022 aan te passen naar een éénpersoons- en meerpersoonshuishoudenstarief zonder dat dit effect heeft op de totale opbrengsten uit de afvalstoffenheffing en dit uit te werken t.b.v. de Kadernota 2022.
    Tot slot wordt gevraagd de structurele kosten van de inzamelwijziging structureel te verwerken in de begroting bij de Kadernota 2022, evenals dekking hiervan via een stijging van de afvalstoffenheffing per 1 januari 2022 met gemiddeld € 24,00 per huishouden.


    Besluitvorming wordt voorgesteld in de raadsvergadering van 27 mei 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. De beleidsnota ‘Van afval naar grondstofbeleid 2021-2025’ vaststellen en daarmee te stre-ven naar de landelijke doelstelling van 75% afvalscheiding en gemiddeld maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar.
    2. Te kiezen voor nascheiding van de PMD-fractie uit het restafval door een scheidingsinstalla-tie.
    3. Inzameling van restafval door middel van het 1 x per twee weken inzamelen van 140 liter minicontainers bij éénpersoons en 240 liter minicontainers bij meerpersoonshuishouden bij de laagbouwwoningen en bij de hoogbouw te kiezen voor ondergrondse restafvalcontainers.
    4. Te kiezen voor het toepassen van containermanagementsysteem (CMS) om de afvalschei-ding te verbeteren, de rechtvaardigheid te waarborgen en de kosten te beheersen;
    5. De afvalscheiding verder te verbeteren door GFT in de zomerperiode wekelijks in te zamelen en de inzameling van OPK uit te breiden met verzamelcontainers op centrale punten.
    6. De incidentele projectkosten, inclusief implementatie en een intensieve communicatiecam-pagne, ter hoogte van € 260.000 ten laste te brengen van de algemene middelen en de be-groting 2021 hierop aan te passen bij de 1e Bestuursrapportage 2021;
    7. De afvalstoffenheffing per 1 januari 2022 aan te passen naar een één- en meerpersoons-huishoudens tarief zonder dat dit effect heeft op de totale opbrengsten uit de afvalstoffen-heffing en dit uit te werken t.b.v. de Kadernota 2022.
    8. De structurele kosten van de inzamelwijziging ad € 312.000 structureel te verwerken in de begroting bij de Kadernota 2022, evenals dekking hiervan via een stijging van de afvalstof-fenheffing per 1 januari 2022 met € 24 gemiddeld per huishouden.
  5. 6

    Portefeuillehouder: R.K. van Rijn
    De behandeling is gericht op het kennisnemen van de Nota van Beantwoording en het vaststellen van het definitieve document Strategie Werklocaties Aalsmeer. Tevens wordt gevraagd om de strategische lijnen vast te stellen betreffende Green Park Aalsmeer inclusief de Greensquare, Hornmeer, de planvoorraad voor kantoren,
    het verkennen van mogelijkheden voor het accommoderen van de lokale vraag als
    Greenpark is ontwikkeld en het schetsen van een duidelijk toekomstperspectief op de
    Schinkelpolder.


    Besluitvorming wordt voorgesteld in de raadsvergadering van 27 mei 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de Nota van Beantwoording;
    2. Het definitieve document Strategie Werklocaties Aalsmeer, waarin genoemde wijzigingen uit de Nota van beantwoording zijn doorgevoerd, vast te stellen;
    3. De strategische lijnen vast te stellen betreffende Green Park Aalsmeer inclusief de Greens-quare, Hornmeer, de planvoorraad voor kantoren, het verkennen van mogelijkheden voor het accommoderen van de lokale vraag als Greenpark is ontwikkeld en het schetsen van een duidelijk toekomstperspectief op de Schinkelpolder.
  6. 7

    Portefeuillehouder: L.B. Kabout
    De behandeling is gericht op het vaststellen, met inwerkingtreding van 1 januari 2022, van de Beleidsregel van de gemeenteraad van Aalsmeer houdende het adviesrecht voor de gemeenteraad ten behoeve van buitenplanse omgevingsplan-activiteiten en het intrekken van de Nadere regels van de gemeenteraad Aalsmeer houdende regels inzake verklaringen van geen bedenkingen door de gemeenteraad, zoals vastgesteld op 18 juni 2020, per 1 januari 2022.
    Tevens wordt gevraagd het Besluit van de gemeenteraad van Aalsmeer houdende delegatie van besluitvorming ten aanzien van de vaststelling van bepaalde onderdelen van het gemeentelijk omgevingsplan vast te stellen met inwerkingtreding per 1 januari 2022 en het intrekken van het Besluit, vastgesteld op 18 juni 2020, van de gemeenteraad Aalsmeer houdende delegatie van de bevoegdheid tot het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan bij wijziging van een bestemmingsplan dan wel een omgevingsvergunning waarvoor geen verklaring van bedenkingen van de gemeenteraad is vereist en bij een reguliere procedure met kostenverhaalplichtig bouwplan per 1 januari 2022.


    Besluitvorming wordt voorgesteld in de raadsvergadering van 27 mei 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen met inwerkingtreding per 1 januari 2022 van de Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Aalsmeer houdende het adviesrecht voor de gemeenteraad ten behoeve van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (Beleid inzake adviesrecht voor de ge-meenteraad van Aalsmeer);
    2. intrekken van de Nadere regels van de gemeenteraad van de gemeente Aalsmeer houdende regels inzake verklaringen van geen bedenkingen door de gemeenteraad (Beleid inzake verklaringen van geen bedenkingen door de gemeenteraad van Aalsmeer) zoals vastgesteld op 18 juni 2020 per 1 januari 2022;
    3. vaststellen met inwerkingtreding per 1 januari 2022 van het Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Aalsmeer houdende delegatie van besluitvorming ten aanzien van de vaststelling van bepaalde onderdelen van het gemeentelijke omgevingsplan (Delegatiebesluit omgevingsplan gemeente Aalsmeer);
    4. intrekken van het Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Aalsmeer houdende delegatie van de bevoegdheid tot het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan als bedoeld in artikel 6.12, eerste en tweede lid van de Wet ruimtelijke ordening bij wijziging van een bestemmingsplan als bedoeld in art. 3.6, eerste lid onder a van die wet dan wel een omge-vingsvergunning waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad is vereist en bij een reguliere procedure met kostenverhaalplichtig bouwplan (delegatiebesluit ten aanzien van de bevoegdheid tot het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan bij wijzigingsbevoegdheden en omgevingsvergunningen met een kostenverhaalplichtig bouwplan waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen is vereist van de gemeenteraad) zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Aalsmeer op 18 juni 2020, per 1 januari 2022.
  7. 8
    Vragenkwartier
  8. 9
    Sluiting